LOUIS WIDMER: “WIJ ZIJN HEEL GOED IN UITLEGGEN WAT ONZE PRODUCTEN DOEN, MAAR HEBBEN GEEN VERSTAND VAN TECHNIEK.”

Het organiseren van een webinar vraagt om de nodige (technische) voorbereiding. TéGéTèl | HBA levert de benodigde software, hardware en technische ondersteuning voor een succesvol webinar. Stefan Zijlstra verzorgde afgelopen week een Teams-webinar met Louis Widmer.

LOUIS WIDMER

Louis Widmer is een internationaal cosmetica- en farmaceuticabedrijf uit Zwitserland en staat bekend om haar hoogwaardige huidverzorgingsproducten. Je vindt de producten van Louis Widmer in verschillende winkels en drogisterijen, zoals bijvoorbeeld de DA en Etos. Hans vertelt: “Wij wilden o.a. voor de introductie van onze nieuwe dagcrème UV 50 graag zo veel mogelijk mensen op een laagdrempelige manier bereiken, dus hebben wij gekozen voor een webinar.”

“WIJ ZIJN HEEL GOED IN UITLEGGEN WAT ONZE PRODUCTEN DOEN, MAAR HEBBEN GEEN VERSTAND VAN TECHNIEK.”

Het was voor Louis Widmer de eerste keer dat ze een live webinar wilden organiseren, dus besloten ze om de hulp van TéGéTèl | HBA in te schakelen. “Wij zijn heel goed in uitleggen wat onze producten doen, maar hebben geen verstand van de techniek, dus hebben we TéGéTèl | HBA om hulp gevraagd.” Stefan vertelt: “Het organiseren van een webinar is een mooie manier om in contact te komen met (potentiële) klanten, maar vraagt wel om de nodige apparatuur en (technische) voorbereiding. Wij hebben bij Louis Widmer gekozen voor de Yealink MVC400. TéGéTèl | HBA heeft verschillende Meeting Bars in het assortiment: deze zorgen voor de audio en video en zijn afgestemd op de grootte van de ruimte.”

TECHNIEK EN VOORBEREIDING

Hans vult aan: “Het is ontzettend belangrijk dat de techniek perfect werkt en aansluit op het doel en de inhoud van het webinar. Wij hebben bijvoorbeeld gekozen voor een webinar met twee trainers en een aparte chat voor het stellen van vragen. Ik heb in een aparte ruimte de vragen uit de chat beantwoord zodat de trainers verder konden met het webinar. Het is belangrijk dat je in een webinar een goede flow hebt en de aandacht van de deelnemers vast kunt houden. Technische problemen kunnen echt alles kapot maken: dan ben je de deelnemers gewoon kwijt en die komen de volgende keer echt niet terug.” Stefan kan dat bevestigen: “Wij zijn ruim op tijd begonnen met de voorbereidingen voor dit webinar: het inventariseren van de (technische) wensen, het klaarzetten van de apparatuur en natuurlijk het testen. Ik ben tijdens dit webinar zelf aanwezig geweest om eventuele issues direct op te kunnen lossen.”

“WIJ KIJKEN MET EEN VOLDAAN GEVOEL TERUG OP DIT WEBINAR.”

Het webinar was voor Louis Widmer een mooie start. “Wij kijken met een voldaan gevoel terug op dit webinar. Zeker voor herhaling vatbaar!” Hans heeft een paar mooie tips voor ondernemers die een webinar willen organiseren. “Het organiseren van een webinar is een hoop werk, dus begin ruim op tijd met de voorbereidingen. Probeer goed te peilen wat de behoefte van de doelgroep is: wat willen deelnemers in het webinar horen? Wij hebben dit vooraf aan de deelnemers gevraagd, zodat we hier goed op in konden spelen.”

TIPS VOOR HET ORGANISEREN VAN EEN WEBINAR

“Wij hebben dit webinar in de avond georganiseerd. Het is belangrijk om te begrijpen dat alle deelnemers op dat moment een lange dag achter de rug hebben, dus houd het bondig. Wij hebben onze deelnemers tips & tricks gegeven die ze de volgende dag direct konden toepassen. Het moet voor de deelnemers leuk en nuttig zijn om aan een webinar deel te nemen.”  Hans heeft nog een goede tip om te zorgen dat deelnemers live deelnemen aan het webinar. “Je ziet vaak dat op voorhand wordt gecommuniceerd dat het webinar wordt opgenomen. Het risico bestaat dat mensen zich dan inschrijven voor de opnames en niet voor het webinar. Je moet deelnemers ook triggeren om tot het einde te blijven. Zo hadden wij aan het einde van het webinar een prijsvraag voor de deelnemers, die we vooraf hadden aangekondigd.”

Wil jij ook een webinar organiseren? Neem contact op voor meer informatie en advies. Wij helpen je graag om van jouw webinar een succes te maken!

CONTACT

MUST-HAVES VOOR HET ORGANISEREN VAN EEN WEBINAR