Het KPN Transformatieprogamma is een programma dat geselecteerde KPN Excellence Partners helpt om als managed service provider de beste producten en diensten aan klanten te leveren. TéGéTèl | HBA is als partner uitgenodigd voor dit exclusieve programma en deze kans greep Stefan Zijlstra meteen met beide handen aan.

“Wij zien dat de markt verandert en willen onszelf blijven uitdagen om de beste ICT- en telecomoplossingen aan onze klanten te bieden. Het KPN Transitieprogramma is voor ons een mooie kans om onze diensten verder te ontwikkelen.” Juri Pietersen (Conceptsales) helpt ICT- en telecombedrijven met de transitie naar managed service provider.

KPN TRANSFORMATIEPROGRAMMA

Het transformatieprogramma van KPN is een programma van twee jaar dat partners helpt om in te spelen op de veranderende behoeften in de markt. Het programma is ontwikkeld om partners te helpen met de transformatie naar managed service provider. Juri vertelt: “Het begrip managed service provider wordt op verschillende manieren uitgelegd, maar dit is mijn definitie: een managed service provider is een partner die de klant helpt met meer efficiency en resultaat, die slimme ICT- en telecomoplossingen aanvult met proactieve en klantgerichte dienstverlening om continu het verschil te maken voor de klant en continu impact te maken. Het is een partner die niet alleen maar de vraag beantwoordt of het probleem oplost, maar die meedenkt met de ondernemer over hoe deze zijn bedrijfsvoering en processen efficiënter kan maken.”

Stefan: “Wij merken dat de markt aan het veranderen is en dat wij dus ook moeten veranderen. Het is belangrijk om altijd kritisch te blijven en een tunnelvisie te voorkomen. Natuurlijk staan we bij TéGéTèl | HBA klaar voor onze klant en we hebben onze eerste stappen als managed service provider zeker gezet, maar wij hebben het potentieel om onze diensten verder te ontwikkelen. En dat is een kans die ik met dit transformatieprogramma wil pakken.”

“Het klopt dat de markt aan het veranderen is. KPN heeft het transformatieprogramma ontwikkeld om partners te helpen vanuit die constatering de stappen te nemen om mee te bewegen met de markt en de behoeften van de klant. Wij focussen ons met het programma op het verkorten van de transitieperiode en het maximaliseren van de impact. Het programma stelt verschillende ervaren consultants met hun kennis en ervaring beschikbaar aan de geselecteerde KPN Excellence Partners om dit te bereiken.” vult Juri aan.

“WIJ ZIJN TROTS OP ONZE SELECTIE VOOR DIT PROGRAMMA”

“Wij zijn door onze accountmanager Ellen uitgenodigd om aan dit programma mee te doen.” vertelt Stefan. “Het is een commitment van TéGéTèl | HBA naar KPN en vice versa. Ik denk dat wij trots mogen zijn dat we al jarenlang partner zijn en inmiddels ook alweer een aantal jaar KPN Excellence Partner zijn. En natuurlijk zijn we trots op onze selectie voor dit programma.”

“KPN kiest een aantal partners uit voor het transitie-programma op basis van een aantal instap-requirements. Als partner moet je een duidelijke visie hebben op jouw bedrijf en wat jij voor jouw klanten wilt betekenen. Ten tweede is betrokkenheid van de directie en het management een vereiste. Transformeren gebeurt niet alleen op de verkoopafdeling, maar door het hele bedrijf heen.” legt Juri uit. “KPN kijkt ook naar het potentieel van de partner om deze transitie met succes te doorlopen. Heeft deze partner voldoende resources en is deze bereid om investeringen te doen? En kan deze partner voldoende tijd investeren in dit programma?”

“EEN BEDRIJF IS MEER DAN ALLEEN EEN PAND, PRODUCTEN EN DIENSTEN.”

“Een bedrijf is meer dan alleen een pand, producten en diensten. Het is meer dan een hoop services en verbindingen in een rek. Een bedrijf is vooral mensen.” vertelt Juri. “En dat betekent dat veranderen begint bij die mensen. Ik merk dat bij transformatie vaak als eerste wordt gedacht aan kennis. Welke kennis hebben we nodig om die transitie te maken? Natuurlijk is kennis belangrijk bij veranderen, maar denk ook aan competenties en mindset. Het is ook een stuk cultuur en een stuk communicatie. Het technische aspect van veranderen is ontzettend klein: echte verandering zit in heel veel verschillende aspecten en heel veel verschillende mensen.”

HET TEAM

TéGéTèl | HBA heeft voor de transformatie een kernteam en een breder transformatieteam opgesteld. Het team bestaat uit medewerkers van verschillende afdelingen. Stefan maakt als directielid deel uit van het team. “Wij hebben binnen TéGéTèl | HBA natuurlijk een management team, maar ik heb voor dit programma bewust een andere keuze gemaakt. Ik heb iedereen een vragenlijst laten invullen om individuele competenties in kaart te brengen. Het was natuurlijk makkelijk geweest om voor het huidige MT te kiezen, maar ik vind het juist ook belangrijk om de mensen die op de vloer rondlopen mee te nemen in dit proces. En dat we met het team zorgen dat deze transformatie breed gedragen wordt binnen de organisatie.”

“Als team bereik je altijd meer dan je alleen kunt bereiken. Het is belangrijk dat binnen het team alle verschillende disciplines vertegenwoordigd zijn: de directie, marketing, verkoop en service. En het is belangrijk om een positief-kritisch geluid te verwelkomen binnen het team.
Het spreekwoord is niet voor niets ‘zonder wrijving geen glans’. vult Juri aan.

ONTWIKKELING NIEUWE PRODUCTEN EN DIENSTEN

Stefan wil met het team nieuwe producten en diensten ontwikkelen die nog beter aansluiten op de wensen en behoeften van onze klanten. “Wij zijn in februari met het kernteam naar Conceptsales in Leusden geweest voor de kick-off. Ik heb het team bewust de vrijheid gegeven om eerst zelf aan de slag te gaan met alle kennis en feedback die we vanuit deze dag mee hebben gekregen. Het team heeft de opdracht om aan de slag te gaan met het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten voor onze klanten. Ik heb me bewust op de achtergrond gehouden om het team de ruimte te geven proactief met deze opdracht aan de slag te gaan.”

TOEKOMST

“Het is mooi dat we deze transitie samen met KPN zijn gestart. Ik zie dat het team hard werkt aan nieuwe diensten voor onze klanten en dat de eerste stappen naar de toekomst zijn gezet. En dat is een mooie toekomst die alleen maar beter wordt voor TéGéTèl | HBA en onze klanten!”