ICT consultant Gert Baauw: "Het automatiseren van processen biedt kansen om processen minder foutgevoelig en kostbaar te maken."

Op de foto: ICT consultant Gert (links) met zijn collega Sander.

ICT CONSULTANT GERT BAAUW: “HET AUTOMATISEREN VAN PROCESSEN BIEDT KANSEN OM PROCESSEN MINDER FOUTGEVOELIG EN KOSTBAAR TE MAKEN.”

Gert werkt sinds september voor TéGéTèl | HBA als ICT consultant. “Als consultant help ik klanten met advies en het optimaliseren van digitale werkprocessen en diensten. Ik vind het interessant om samen met de klant te kijken hoe we bepaalde processen en systemen kunnen optimaliseren.”

PROCESSEN OPTIMALISEREN

Het automatiseren en optimaliseren van processen biedt bedrijven veel mogelijkheden én kan zorgen voor een flinke kostenbesparing. “Het automatiseren van processen biedt kansen om processen minder foutgevoelig en kostbaar te maken. Zo is data entry – het invoeren van gegevens – bijvoorbeeld een proces dat perfect is voor automatisering, maar er is ontzettend veel mogelijk. Wat te denken van bijvoorbeeld het automatisch opschonen van data en bestanden?” Het startpunt voor Gert is de wensen en behoeften van de klant. “Het automatiseren en optimaliseren van processen is natuurlijk maatwerk. En dat begint met een goede bak koffie en een solide inventarisatie. Ik kijk dan samen met de klant welke systemen, processen en procedures worden gebruikt en welke kansen ik zie om dit te optimaliseren.” Het proces heeft niet alleen te maken met systemen en software. Gert heeft dan ook aandacht voor de gebruiker en het begeleiden van dit proces. “Als mens zitten we vaak – ongemerkt – vast in bepaalde gewoontes. En dat is ook helemaal niet slecht. Het betekent wél dat in dit soort processen ook aandacht moet zijn voor de gebruiker. Ik zoek naar oplossingen om de gebruiker te helpen.”

Stefan vult aan: “Wij zien vanuit TéGéTèl | HBA zeker ook kansen voor onze klanten op het gebied van automatisering en het optimaliseren van processen. Het is daarom ook mooi dat we Gert in het team hebben. Wij hebben zeker de ambitie om onze dienstverlening in de toekomst verder uit te breiden en meer maatwerk aan onze klanten te bieden.”

TECHNIEK EN GEBRUIKER

“Ik zie bijvoorbeeld dat gebruikers aan efficiency verliezen. Ook al gebruiken ze al jaren dezelfde software. Ik vind het dan interessant om uit te zoeken hoe dat komt en oplossingen te bedenken. Zo ontdekte ik dat gebruikers niet altijd op de hoogte zijn van alle updates. Ze hebben de updates dan misschien wel geïnstalleerd, maar weten niet zo goed welke nieuwe functies nu beschikbaar zijn.” Hoe komt dat? “Gebruikers installeren de updates, maar lezen de release notes niet. Ze openen het programma, zien dat een update nodig is en voeren deze uit zonder zich te verdiepen in de nieuwe toepassingen en functies. Ik vind het een mooie uitdaging om ook naar dat soort zaken te kijken. Nu de ontwikkelingen zo snel gaan, kunnen dit soort zaken gebruikers echt op een achterstand zetten. Het gaat voor mij nooit alleen om de techniek, maar altijd om een combinatie van techniek en gebruiker.”

TRENDS

Welke trends voorspelt Gert voor het komende jaar? “Ik merk dat artificial intelligence (AI) sterk in opkomst is. We zien steeds meer concrete toepassingen van AI en dat zal alleen maar toenemen. Het is wel belangrijk dat bedrijven dit echt doordacht inzetten. Het inzetten van AI biedt mooie kansen, maar is complexer dan mensen denken. Je krijgt namelijk ook te maken met het zaken als privacy door het combineren van data en inzichten. Het is geen simpel trucje, maar echt complexe materie. Ik zie voor onze klanten dan ook meer kansen in het toepassen van slimme automatisering en optimalisatie van processen.”

CLOUD: SCHAALBARE OPLOSSINGEN

“Het werken in de cloud wordt steeds meer de norm. Niet alleen als het gaat om online werkplekken, maar ook op het gebied van telefonie. Ik verwacht dat deze trend nog wel even zal doorzetten. Het is natuurlijk zo dat veel bedrijven halsoverkop hun processen hebben moeten aanpassen vanwege corona. Nu ontstaat de ruimte om alles rustig te evalueren en processen en systemen opnieuw in te richten voor de toekomst.”

SECURITY

“Natuurlijk blijft security een issue. We zien dat het aantal aanvallen met malware en ransomware sterk is toegenomen. Zeker ransomware kost bedrijven ontzettend veel geld. Laten we niet vergeten dat we zonder onze data en systemen niet kunnen werken en omzet en productiviteit verliezen. En de nasleep van zo’n aanval is ook echt enorm voor de getroffen bedrijven. Het is dus absoluut belangrijk om ook dit jaar op security in te zetten.” Hoe kunnen bedrijven inzetten op een betere beveiliging? “We zien dat steeds meer mogelijkheden worden aangeboden om software en hardware beter te beveiligen. Neem bijvoorbeeld bitlocker: met deze code wordt een laptop vergrendeld zodat de veiligheid van de data gewaarborgd blijft.  Het gebruik van een goede password manager en 2FA (two factor authentication) helpt natuurlijk ook. Naast deze technieken en hulpmiddelen is het ontzettend belangrijk om mensen te leren met de bedreigingen van de digitale veiligheid om te gaan. Ook hier gaat het om het samenspel tussen techniek en gebruiker.

TOEKOMST

Hoe ziet Gert zijn toekomst binnen TéGéTèl | HBA? “Ik ben in september 2021 begonnen en het was zeker even omschakelen. Ik ben vanuit mijn vorige functie gewend om bepaalde technische zaken uit te besteden: dat nu ook zelf doen is best even wennen. Nu leer ik de verschillende systemen en klanten steeds beter kennen en kan ik meer in mijn functie als ICT consultant groeien. Natuurlijk heb ik een achtergrond in het automatiseren en optimaliseren van processen: dit zou ik binnen TéGéTèl | HBA in de toekomst dan ook meer willen doen. Ik weet zeker dat we onze klanten kunnen helpen om hun systemen en processen te optimaliseren.”

AFSPRAAK MAKEN

Wil jij meer weten over het inzetten van automatisering en het optimaliseren van jouw systemen en processen? Neem contact op voor het maken van een afspraak.

AFSPRAAK MAKEN